Czasy, w których – by handlować w Niemczech – trzeba było spakować pokaźne torby z towarami i zmieścić je do fiata 126p bezpowrotnie minęły. Dziś sprzedaż w Niemczech może prowadzić każdy przedsiębiorca – i to kierując nim bezpośrednio z Polski. Outsourcing magazynowy oraz możliwości, jakie ma internet sprawiają, że rozwój dystrybucji na Niemcy okazuje się być wyjątkowo łatwy.
Niemcy to szczególnie chłonny rynek pod kątem sprzedaży internetowej. Kraj jest największą gospodarką Unii Europejskiej i nawet biorąc pod uwagę jej problemy na skutek pandemii, to właśnie gospodarka niemiecka potencjalnie ma największe perspektywy szybkiej odbudowy po jej zakończeniu. To przecież również czwarta gospodarka świata biorąc pod uwagę Produkt Krajowy Brutto. I jeszcze jedno: Niemcy wyróżniają się na tle świata biorąc pod uwagę to, jak chętnie podchodzą do zakupów przez internet. Gdzie w takim razie sprzedawać w sieci i jak przygotować się do takiej e-commercowej ekspansji na Zachód?
eBay, ale i inne źródła pozyskania klienta
Planując sprzedaż w Niemczech trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na marketplace’y. Tak jak Polak wybiera Allegro (lub AliExpress…), tak Niemiec kieruje się przede wszystkim ku platformie eBay. To potężna grupa docelowa. Niemcy są nacją dwukrotnie większą od Polski, a na dodatek aż 90 proc. społeczeństwa korzysta na codzień z internetu i chętnie robi to w kontekście zakupów w sieci. Ostatecznie wybierają najczęściej eBay. Jeśli więc rozpoczynać aktywną sprzedaż internetową w Niemczech, właśnie tam należy umieścić swoje towary.
Warto pamiętać, że trudno będzie w Niemczech przebić się do masowej świadomości z własną marką – jeśli ta nie jest poparta dużym wsparciem marketingowym. To nacja, która w szczególny sposób zwraca uwagę na jakość towaru, ale również jego historię czy renomę producenta. W efekcie debiutant na rynku będzie miał problem z przebiciem swojej oferty do ogólnej świadomości konsumentów. Rozwiązaniem są w takiej sytuacji właśnie platformy handlowe.
Co kupuje się w Niemczech?
Jeśli spojrzeć na Niemcy przez pryzmat tego, co sprzedawać na Zachód, by na tym zarobić, z polskiej perspektywy warto zwrócić uwagę na odzież. To niezmiennie branża, w której obrót e-commerce jest bardzo aktywny. Z pewnością, dla Polaków opłacalne będzie to również ze względów logistycznych – paczka do Niemiec nawet nadawana z Polski jest w bardzo atrakcyjnej cenie. Co jeszcze warto sprzedawać za zachodnią granicę? To również artykuły elektroniczne czy urządzenia telekomunikacyjne – pod warunkiem, że ich cena jest bardziej atrakcyjna niż ta obowiązująca w Niemczech. Duże grono odbiorców mają towary z sektora home&garden; szczególnie jeśli to produkty handmade, można liczyć na aktywną sprzedaż na Zachodzie. Jeśli więc produkujesz meble lub dekoracje, ciekawym rozwiązaniem będzie próba ich sprzedaży do klientów szczególnie w zachodniej części Niemiec – poszukując naprawdę oryginalnych produktów są skłonni zapłacić kwoty, o które byłoby trudno w Polsce.
Dobrze również skorzystać z popularności motoryzacji. Niemcy, miłośnicy wszelkich form automobilizmu, chętnie sięgają zarówno po części z Polski jak i akcesoria. Według danych eBay handel tymi elementami wygenerował największą sprzedaż – jeśli za kryterium przyjąć wysyłkę towarów z Polski do Niemiec.