Niemcy to kraj wielkich gospodarczych możliwości i potężny rynek zbytu niezależnie od lokalizacji partnera. Które państwa są aktualnie najważniejszymi partnerami biznesowymi działającymi w skali międzynarodowej?
Choć światowa pandemia w znaczący sposób wstrząsnęła globalną ekonomią oraz zachwiała w posadach handlem transgranicznym, Niemcy to jedno z państw mających wyjątkowo solidne zaplecze idealne do tego, by przetrwać powstałe zawirowania. Ma to szczególne znaczenie w polskim kontekście. Tym bardziej, że – jak pokazują analizy statystyczne – wartość niemieckiego eksportu do Polski w pierwszym, nie epidemicznym jeszcze kwartale 2020 r. wzrosła rok do roku o niespełna 7 proc. Jak przekłada się to na liczby? Tu trudno nie zwrócić uwagi na wartość eksportu z Niemiec do Polski. Przekroczył on w tym okresie 1 mld euro.
Najwięksi partnerzy handlowi Niemiec
Potencjał niemiecki regularnie analizuje OAOEV. To Wschodnioeuropejskie Stowarzyszenie Gospodarki Niemieckiej, które sprawdza wartość produktów produkowanych w Niemczech i dostarczanych do krajów zagranicznych. Oczywiście jednak na ogół handlu międzynarodowego trzeba patrzeć szerzej i uwzględniać np. przesyłki do Niemiec z Polski czy innych krajów.
Jeśli za punkt wyjściowy przyjąć rok 2020, ale wyłącznie okres między styczniem a marcem – jeszcze sprzed ograniczeń związanych z COVID-19 – wartość eksportu z Niemiec do Polski przekroczyła 17 mld euro. To duży wzrost wobec niemal 16 mld do analogicznego czasu rok wcześniej. Co ciekawe, sam import z Polski nieznacznie – w skali marginalnej – się zmniejszył. Łącznie jednak, według danych OAOEV wymiana handlowa na linii Polska-Niemcy przekracza 31 mld. A to powoduje, że Polska jest jeszcze ważniejszym partnerem sprzedażowym dla zachodniego sąsiada niż w przeszłości.
Państwa, które mają najbardziej zaawansowany relacje handlowe z Niemcami to:
- Chiny – 170 mld euro obrotu
- USA – 160 mld euro
- Niderlandy – 160 mld euro
- Francja – 145 mld euro.
Polska awansowała obecnie na piątą lokatę wyprzedzając m.in. Włochy czy Wielką Brytanię, którą znacząco w tym kontekście osłabił Brexit. Warto zwrócić uwagę na potencjał całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej wobec wymiany handlowej z Niemcami. Ona – patrząc na całą Grupę Wyszehradzką – sięga niemal 255 mld euro, a więc znacznie więcej niż wartość generowana przez lidera zestawienia. To właśnie ona jest kluczowa dla Niemiec w szerokiej perspektywie. Jeśli z kolei rozbić Grupę Wyszehradzką na poszczególne kraje, Polska jest liderem wymiany. Drugą pozycję w zestawieniu zajmują Czechy, których obroty to 77 mld euro.
Rola Polski w wymianie handlowej w Niemczech
Polska i Niemcy to dziś partnerzy handlowi o coraz większej intensywności relacji. Udział niemiecki w polskim eksporcie to niemal 28 proc. W większości to materiały, które – jako przesyłki paczki do Niemiec oraz własne dostawy logistyczne – trafiają pod kątem dalszej obróbki i odsprzedaży eksportowej. Jeśli spojrzeć na to od strony poszczególnych branż, zdecydowanie wyróżniają się trzy sektory:
- maszyny i urządzenia
- produkty elektrotechniczne
- pojazdy.
One odpowiadają za prawie 40 proc. całkowitej wymiany handlowej pomiędzy Niemcami a Polską. Stąd tak istotna – patrząc z polskiej perspektywy – jest rozwijająca się globalna motoryzacja i rynek urządzeń.